Sebrali odvahu a s požehnáním rodičů kývli na velké švédské dobrodružství. Však co tady, v Česku kvůli COVIDU florbal i další sporty stojí... A tak ve čtvrtek 29. října sedl v ranních hodinách trojlístek David Horký, Karel Hodík a Lukáš Kafka na letadlo do Göteborgu, odkud se chlapci přesunuli 30 kilometrů do Partille. Tamní třetiligoví Wizards se chystali otevřít jim svou náruč. Bohužel, ještě stejný den odpoledne se vše zbortilo. Pojďme si připomenout smůlu chodovského tria, jejichž sen o zahraniční štaci rozmetal "lockdown", který v göteborgském regionu nečekaně vyhlásila švédská vláda.

POSLECHNĚTE SI PODCAST VĚNOVANÝ TÉMATU ODCHODŮ NA SEVER

A tak se v úterý 3. listopadu Horký, Hodík a Kafka vrátili zpět do Prahy. Na Letišti Václava Havla je vyzvedli rodiče, florbalové bagy putovaly do kufrů přistavených automobilů. Tak třeba příště. Švédská mise se smrskla na necelý týden.

Ale toto je úplný konec příběhu. Pojďme na jeho začátek. "V Česku se nedá trénovat v hale, navíc teď už ani ve skupinách venku. Mě osobně už nebavilo chodit pořád jen běhat. Navíc hodně kluků do zahraničí odcházelo a já sám jsem se chtěl také posouvat. Florbal mi poslední měsíc hodně chyběl," přiznal svou motivaci k přesunu do Švédska Horký.

"Partille nám nabídlo nejlepší podmínky ze všech oslovených klubů, navíc je to blízko Göteborgu, ve kterém jsem několikrát hrál Gothia Cup. Rád se tam vracím," přitakal Hodík, který spolu s Horkým před přerušením Superligy debutoval za mužské áčko.

Třetím do odvážné party byl talentovaný dorostenec Lukáš Kafka. "V úterý v poledne jsem napsal Dejvovi Podhráskému, jestli neví o nějakém týmu, kam bych mohl jít. A on na to, že shání něco pro Hóďu a Derviše, že to prý vypadá nadějně. Odpoledne mě přidal do skupiny se sportovním manažerem Partille Ulfem Anderssonem a večer jsme měli všichni společný videocall. Jak zmínil Karel, dostali jsme opravdu skvělé podmínky, takže jsem neváhal a hned jsme s našima koupili letenky," přidal svůj pohled Kafka a vysvětlil, že školu nijak nezohledňoval.

"Vzhledem k aktuální situaci do ní nechodím. A je jedno, jestli jsem na online hodinách v Česku nebo ve Švédsku. Takže to jsem vůbec neřešil."

Menší problémy začaly už na letišti v Göterborgu. Ty hlavní měly následovat záhy… "Po výstupu z letadla jsme čekali na odbavená zavazadla a u EXITU čekalo pár policistů. S kluky jsme začali vtipkovat, že nás určitě zatknou. A bohužel jsem to byl zrovna já, kterého si vybrali na kontrolu. Musel jsem otevřít všechna zavazadla a ptali se mě, odkud letím, na jak dlouho jsem tu, za jakým účelem, kde budu bydlet. Ale nic vážného, anglicky se domluvím, takže jsem ji vše zodpověděl. Vtipkovat jsem se ale samozřejmě neodvážil," popsal Horký.

Co se dělo dál? "V 19:00 jsme měli mít první trénink s týmem, okolo páté hodiny nám napsal Ulf Andersson, že s námi potřebuje mluvit už v 18:00, že nás vyzvedne na ubytování. Když jsme přijeli na halu, tak jsme šli do kanceláře klubu, kde byli tři zástupci týmu a Ulf nám vysvětlil, co se přihodilo. Sdělil nám, že s okamžitou platností vydalo švédské ministerstvo zdravotnictví doporučení na omezení sportovních aktivit a švédský florbalový svaz následně přerušil ligu, kterou Partille hraje. A to včetně tréninků. Takže se zrušil i trénink po našem příletu. Nikdo tomu moc nevěřil a nikdo to nechápal, protože ve Švédsku ještě taková situace nenastala," smutně popsal Kafka.

"V podvědomí jsem si myslel, že takový scénář může nastat. Ale nenapadlo mě, že to bude hned pár hodin po příletu. Cítil jsem obrovské zklamání, ale na druhou stranu jsem sem šel s tím rizikem," přidal svůj postřeh Hodík.

"S klukama jsme to vzali, nic jsme s tím nemohli udělat. Domluvili jsme se, že poletíme v úterý zpátky do Prahy a koupili jsme si letenky," dodal Kafka a předal slovo Horkému. "Byl to takový mix pocitů. Samozřejmě mě to hodně štvalo a mrzelo, ale zároveň jsem se tomu už i trochu smál, že to snad není možné. Nečekal jsem, že to přijde takhle rychle, když tu neměli v podstatě žádná opatření."

Do úterního odletu ale ještě pár dní zbývalo. Jak s „volnem“ kluci naložili? "V pátek jsme šli alespoň do posilovny a dovolili nám si jít zastřílet. Nakonec přišlo pár kluků z Partille a zahráli jsme si 3 na 3. Sice jako trénink nic moc, ale po měsíci bez florbalky to bylo velmi příjemné. Celkově musím říct, že se tu k nám zachovali skvěle. Přestože tu nemůžeme teď hrát, zašli jsme s lidmi z klubu několikrát na jídlo, poradili nám se vším, co bylo potřeba. Kdyby se cokoliv pokazilo, tak jsme měli komu napsat."

Jak klub slíbil, tak učinil. Pro chodovské mládí připravil nadstandardní podmínky. Hned po příletu je sportovní šéf vzal do obchodu, kde si nakoupili snídaně na dva týdny dopředu. Připraveno bylo i kapesné a společné ubytování.

"Ubytovaní jsme byli v hostelu nedaleko centra asi 500 metrů od zastávky autobusu v krásné krajině přilehlých jezer. Všichni jsme bydleli ve společném apartmánu o třech místnostech včetně WC. Sobotní den jsme strávili 10 kilometrovou procházkou okolo jezera a neděli jsme prožili v Göteborgu, kde jsme nakoupili nějaké vzpomínkové předměty a výborně se najedli," přiblížil Hodík.

Jak už zaznělo, společné dny před odletem zpestřilo Partille alespoň společnými obědy. Do vyhlášené pizzerie dorazil jak sportovní manažer, tak trenér prvního týmu mužů. "Řešili jsme všechno možné. Přes neschopnost a nepřipravenost české vlády na pandemii až po povídání o úspěších našeho klubu či týmu Partille," odkryl Hodík, který zahraničí za uzavřenou kapitolu rozhodně nepovažuje.

"Určitě bych se chtěl vrátit. Byť je to tým vlastně až ze třetí ligy, chovají se velice profesionálně, mají úžasné zázemí. A jak už jsem zmínil, výborné podmínky."

A jeho kolegové jen souhlasně přikyvují. "Jsme s Ulfem domluveni, že hned, jak to půjde, se vrátíme zpátky, protože o nás hodně stojí. Navíc nám chtěli dát na tři měsíce BMW zadarmo, ale bohužel nikdo z nás nemá řidičák. Ale snad za pár let bychom i tuhle nabídku mohli využít," zakončil se smíchem Kafka.

Svůj pohled na celou situaci přidal i sportovní manažer Partille Ulf Andersson. "Jsem šťastný a zároveň smutný. Rád jsem za to, že jsem mohl poznat tři talentované české hráče z Florbalu Chodov. Jsou to výjimečné osobnosti a profesionální sportovci. Smutný jsem proto, že naše liga byla uzavřena do 19. listopadu a kluci se nemohli předvést. Jsem vděčný za všechny dárky, které mi kluci přivezli. Doufám, že se v budoucnu ještě uvidíme. Přeji vám to nejlepší Karle, Lukáši a Davide. A díky za pomoc se vším, David Podhráský."

To my děkujeme tobě, Ulfe! Jak zaznělo na začátku: Snad někdy příště! Budeme doufat!